مسئولیت اجتماعی برند؛ ضرورتی مهم در حوزه برندینگ
در سال هاى اخیر ، گرایش به بازاریابى اجتماعى که در برابر اخلاقیات و منافع جامعه مسئولیت پذیر باشد ، افزایش یافته است . مطرح شدن عبارت هاى پر سر و صدا مانند شهروندى سازمانى و مسئولیت اجتماعى شرکت شاهد این ادعا هستند .
البته ، ارزش هاى اخلاقى همواره محرک اصلى بازاریابى اجتماعى نیستند بلکه هدف اصلى بهبود تصویر کلى شرکت است . ابعاد داخلى مسئولیت اجتماعى شرکت ، به چگونگى تعامل شرکت با کارکنان حفاظت از کارکنان ، بهبود شرایط محیط کارى و غیره و همچنین توجه به فرآیندهاى تولید سازگار با طبیعت ( کاهش آلودگى هاى محیطى ) مربوط مى شود و بعد مهم خارجى آن به تمام ذینفعان ارتباط پیدا مى کند.
مفهوم مسئولیت اجتماعى شرکت بسیار متنوع و گوناگون است . طیف آن از حمایت از فعالیت هاى اجتماعى تا هماهنگى کامل تولید با استانداردهاى زیست محیطى و اجتماعى ، گسترده است . اهداف مسئولیت اجتماعى شرکت به عنوان بخشى از مدیریت برند عبارت است از:
افزایش منافع ذینفعان،تمایز نسبت به رقبا،ایجاد و افزایش اعتماد در سرمایه گذاران،جذب تصمیم گیرندگان.
مثال همکارى بریتیش ایرویز با صندوق کودکان سازمان ملل ، بهترین مثال پذیرش مسئولیت اجتماعى در بازاریابى تجارى صنعتى است . این برنامه همکارى ” تغییر براى خوبى ” نامیده شد و باعث تشویق مسافران به پرواز با این خط هواپیمایى گردید . در طول ده سال ، بریتیش ایرویز تقریباً ۴۰ میلیون دلار از این برنامه سود برده است.
مسئولیت اجتماعی برند
مسئولیت اجتماعی برند از جمله جدیدترین مفاهیمی است که در حوزه مارکتینگ میتوان به آن توجه کرد. این مفهوم کلیدی و مهم را باید از آن دسته مفاهیمی دانست که کفه ترازوی کسبوکارتان را سنگین میکند.
این که در فعالیت و حوزه برندینگ خود به موارد خاصی توجه کرده و آنها را در عمل به کار بگیرید، شما را قادر میسازد که کسبوکاری پویا داشته باشید.
مسئولیت اجتماعی همانطور که از نامش پیداست یک مفهوم عام و همهگیر در زمینههای مختلف است که در ترکیب با برندها، حوزه جدیدی را خلق میکند که توجه به آن، کسبوکار، برندینگ و مارکتینگ شما را به سمت و سوی دیگری میبرد.
در حقیقت باید گفت که امروزه به دوره جدیدی از انتخاب و مصرف آگاهانه وارد شدهایم. نقطهای که در آن کیفیت محصول، کالا یا خدمات و محتوا به تنهایی کافی نیست. بلکه تاثیرگذاری آنها بر محیط زیست و دیگر فاکتورها در زمینههای مختلف نیز مطرح میشود.
امروزه با پیشرفتهایی که در حوزه برندینگ صورت گرفته و تغییراتی که در نحوه برخورد آنها با جامعه اتفاق افتاده است، ارائه چشماندازی از مسئولیت اجتماعی، بسیار مهم تلقی میشود. مسئولیت اجتماعی برند باعث ایجاد تغییرات مثبت در برندها و افزایش تلاش آنها برای ارتقای ارزشهای غیر مادی و هویت برند شده است.
علاوه بر اینها، این مفهوم به افزایش نرخ بازگشت سرمایه هم منجر میشود. زمانی که شما به عنوان مشتری، تلاشهای یک برند را برای ایجاد تاثیرات مثبت زیست محیطی میبینید، قطعا اعتماد و اطمینان بیشتری را نیز نسبت به فعالیتهای برند حاصل میکنید.
نمونههایی از مسئولیت اجتماعی برای برندها
در سراسر جهان میتوان شرکتهای بزرگ و نامآوری را پیدا کرد که در زمینه مسئولیت اجتماعی برند فعالیتهای جالب توجه و مهمی را انجام دادهاند. همین فعالیتها نیز باعث شده تا حجم بسیار زیادی از مخاطبان عادی آنها، به مخاطبان فعال تبدیل شوند. با این کار در حقیقت مارکتینگ و برندینگ شرکتها نیز رشد کرده و به نتایج بینظیری از بازاریابی محتوا میرسند.
یکی از مهمترین شرکتهایی که میتوان نقش مسئولیت اجتماعی برندها را در آن دید، شرکت گوگل است. گوگل علاوهبر فعالیتهای مهم و برجسته زیستمحیطی، مدیرانی دارد که در زمینههای اجتماعی و خصوصا حقوق بشر فعالیت دارند. همچنین خوب است بدانید که دادههای گوگل نسبت به سایر شرکتها، در حدود ۵۰ درصد انرژی کمتری را مصرف میکند. این امر موجب شده تا گوگل در گروه شرکت های برتر مسئولیت اجتماعی قرار داشته باشد.
از دیگر شرکتهای فعال در این زمینه باید به شرکت خودروسازی فورد اشاره کرد. کار جالب و بسیار مفیدی که فورد موتور برای بهبود شرایط محیط زیستی انجام داده، تولید موتورهایی جهت کاهش اثرات گلخانهای بوده است.
یک شرکت دیگر که اهمیت ویژهای برای حوزه مسئولیت اجتماعی قائل شده، شرکت بوش است. اقدام برجسته این شرکت، اختصاص بودجه به انجام کارهای تحقیقاتی و اصلاحی برای تولید تکنولوژیهای حفاظت از محیط زیست است. این شرکت تاکنون سرمایهگذاریهای قابل توجهی در زمینه محیطزیست، حمل و نقل و مصرف انرژی انجام داده است.
فواید برندسازی در حوزه مسئولیت اجتماعی
پتانسیلی که فعالیت های مسولیت اجتماعی دارد آن است که این فعالیت ها اگر مقطعی نبوده و طبق برنامه ریزی مدونی پیش برود، جریانی را به راه می اندازد که آوازه و خبرهای مربوط به آن کم کم در همه جا نشر پیدا می کند. این اتفاق از دو جنبه برای شرکت ها مفید است.
در چنین حالتی آنهایی که برند را می شناسند و از آن خرید می کنند به این انتخاب خود می بالند و با افتخار می گویند «من از مشتریان همیشگی ….(نام برند شما) هستم »، آنهایی هم که آن را نشناسند به دنبال آن خواهند گشت تا بفهمند چه برندی پشت تمام این رویدادهای مهم و تاثیرگذار است و با شناخت این برند ممکن است بخواهند در فعالیت های آن مشارکت داشته باشند و نهایتاً به مشتری دائم این برند تبدیل شوند.
تاثیر مهم بعدی که انجام کمپین های این چنینی دارند آن است که همیشه و از راه های گوناگونی در مورد آنها خبر سازی می شود. اگر موسسه ای که قصد همکاری با آن را داریم دارای روابط عمومی قوی ای باشد، از جانب آنها و بدون آنکه تلاش و هزینه ای بابت تبلیغات انجام دهیم ، نام برند ما به معرض نمایش درخواهد آمد و از طریق کانال های اطلاع رسانی همکاران خود معرفی می شویم. همچنین اگر فعالیت های مسئولیت اجتماعی دارای بازخوردهای وسیعی باشد به عنوان سوژه خبرگزاری ها در خواهیم آمد. هرچه فعالیت بزرگتر و اثرگذار تر باشد و بازخور قوی ای در جامعه داشته باشد، بالطبع خبرگزاری های بیشتری هم به واسطه ی خبررسانی در مورد رویدادی برند ما حامی و اجرا کننده آن بوده، خواهند گفت و خواهند نوشت.